Tätä te ette tainneet tietääkään: lohikäärmeetkin muuttavat. Kyllä vain, totta se on. Muutto tapahtuu hyvin harvoin, mutta silloin meillä on syy muuttaa: milloin te ihmiset pääsette liian lähelle tai tuhoatte kotimme tai sitten me vain haluamme jonnekin muualle... Syitä on monia. Voitte kuvitella miten hankalaa muuttaminen on lohikäärmeelle. Mistään ei löydy tarpeeksi isoja laatikoita (ja nekin pitää yrittää löytää jostain), johon arteet mahtuisivat, puhumattakaan kirjoista. Minulla on vieläkin vanhassa kotiluolassani osa kirjoista, en saanut niitä millään raahattua mukanani.

Ja entäpä luolan löytäminen. Te ihmiset olette levittäytyneet jo niin laajalti, että on vaikeaa löytää uutta luolaa. Tulin tänne pohjoisemmaksi lähinnä siksi, että täältä on vähän helpompi löytää uusi luola asuttavaksi. Onnekseni minä löysin sopivan luolan ihan kaupungin vierestä, pääsen tekemään öisiä lentoja silloin kun ihmiset ovat nukkumassa. Täällä näkyvät jopa tähdetkin (niitä ei kovin isoissa kaupungeissa näy, kiitos teidän valojen). Lohikäärmeen pidän rauhasta ja maisemista. En viihdy isoissa kaupungeissa, pienet kylätkin menettelevät joten kuten. Se asfaltin haju ja kiire, se häiritsee minua suuresti. On surullista, että te ette välitä luonnosta niin paljoa kuin teidän pitäisi.

Niin, takaisin muuttoon. Minä muutin tänne noin puolisen vuotta sitten ja olen viihtynyt täällä erittäin paljon. Käyn ihmishahmossa koulua (opiskelen tradenomiksi, mikä on kummallinen alavalinta lohikäärmeelle, olisi pitänyt ottaa jokin muu ala) ja olen tutustunut moniin ihmisiin. Te todellakin olette mielenkiintoista väkeä ja niin... Hmmm. En löydä tähän oikeaa sanaa, mutta kuitenkin. Te kiehdotte minua. Te muutatte kovinkin helposti muualle, yritätte aloittaa uuden elämän ja muutatte taas. Sitä minä en voi ymmärtää.

Olen naamioinut luolani niin, että se näyttää asuntolan (onpas muuten kumma sana, eikös?) ja varsinainen sisäänkäynti on sitten muualla (ei, en aio kertoa sitä, joku voisi vaikka päätelläkin jotain ja hyötyä siitä). Olen saanut suurimman osan aarteista paikoilleen ja siroitellut muutamia kirjoja sinne tänne. Kyllä, minä rakastan kirjoja erittäin paljon, kerään niitä. Ehkäpä minä kerron joku päivä teille niistäkin. Luolaani olen laajentanut aika paljon, lähinnä siksi, että pidän avarista tiloista ja kaikki tavarani eivät olisi muuten mahtuneet tänne, sillä tämä on paljon pienempi luola missä minä aiemmin asuin. Tosin tämä on paremmin piilossa.

Alan olla vanha ja pidän jaarittelusta. Kerron teille lisää omasta muutostani ja yleisesti lohikäärmeiden muuttomatkoista ja muista kommervenkeistä sitten toisella kertaa. Tähän loppuun pieni runo:

 

Mistä löytää lohikäärme,

muuttolaatikot nuo,

suuret ja pienet.

Mistä löytää lohikäärme,

oman pienen kolonsa,

uudenuutukaisen.

Miten löytää lohikäärme,

oman kotonsa muualta,

sopeutuuko sinne?